عتبه نیوز؛ حفظ حرمت و قداست اعتاب مقدسه و حرم های اهل بیت (ع) و نیز شهرهای مقدس، مسئلهای مهم برای زائران و مؤمنان است و وظیفه زائران، مجاوران، مسئولان و خدام این اعتاب مقدسه و مسئولان دولتی در این زمینه نیاز به گفت و گو، تبیین و ترویج دارد.
حجت الاسلام حمید مدرسی نژاد، پژوهشگر حوزی، در گفتوگو با خبرنگار عتبه نیوز، درباره اهمیت حفظ حرمت و احترام اعتاب مقدسه و حرمهای معصومان (ع) گفت: حفظ حرمت و تقدس کعبه و حرم پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) ادله قرآنی و روایی دارد.
شهادت به حرمت حریم اهلبیت (ع)، در دعای اذن ورود حرمهای اهلبیت (ع)
حجت الاسلام مدرسی نژاد در ادامه به ادله قرآنی و روایی حفظ احترام مکانهای مقدس پرداخته و گفت: در قرآن حفظ احترام و حرمت مکانهای مقدس مطرح شده است؛ مثل آنجا که درباره شهر مکه و خانه خدا میفرماید:
«وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّی وَعَهِدْنَا إِلَی إِبْرَاهِیمَ وَ إِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ» (بقره/۱۲۵)؛ و (به خاطر بیاورید) هنگامی که خانه کعبه را محل بازگشت و مرکز امن و امان برای مردم قرار دادیم! و (برای تجدید خاطره،) از مقام ابراهیم، عبادتگاهی برای خود انتخاب کنید! و ما به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم که: «خانه مرا برای طوافکنندگان و مجاوران و رکوعکنندگان و سجدهکنندگان، پاک و پاکیزه کنید!»
این دانشآموخته حوزه علمیه مشهد اذعان کرد: در این آیه خداوند، کعبه را محلّ بازگشت و میعادگاه همه مردم معرفی کرده است، میعادگاهی امن و مقدّس که حتی دو پیامبر خویش را یعنی حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام را به طهارت و آمادهسازی آن برای عبادت مأمور میکند و برای حفظ احترام آن به عنوان یک پناهگاه و کانون امن و امان اعلام شده و مقررات شدیدی برای اجتناب از هر گونه نزاع و کشمکش و جنگ و خونریزی در این سرزمین مقدس وضع کرده است، بهطوری که نه تنها افراد انسان بلکه حیوانات و پرندگان نیز در آنجا در امن و امان به سر میبرند.
وی گفت: در آیه ۵۳ سوره احزاب نیز ورود به خانه پیامبر صلی الله علیه و آله را منوط به اجازه پیامبر (ص) کرده است و این خود رعایت احترام به پیامبر (ص) و خانه ایشان است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ»؛ ای کسانی که ایمان آوردید به خانههای پیغمبر داخل مشوید مگر آنکه اذنتان دهند.
این آیه در دعای اذن دخول حرم پیامبر (ص) و دیگر ائمه (ع) نیز وارد شده است و حرم این بزرگواران در حکم خانه پیامبر (ص) و ائمه (ع) شمرده شده است: « اَللّهُمَّ اِنّی وَقَفْتُ عَلی بابٍ مِنْ اَبْوابِ بُیُوتِ نَبِیِّکَ، صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ الِهِ، وَقَدْ مَنَعْتَ النَّاسَ اَنْ یَدْخُلوُا اِلاَّ بِاِذْنِهِ، فَقُلْتَ یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِّیِ اِلاَّ اَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ»
وی افزود: در ادامه این دعا نیز به خداوند عرض میکنیم که منِ زائر به حرمت و احترام صاحب این خانه و این مرقد اعتقاد دارم و خودم را ملزم به حفظ حرمت آن میدانم: «اَللّهُمَّ اِنّی اَعْتَقِدُ حُرْمَةَ صاحِبِ هذَا الْمَشْهَدِ الشَّریفِ فی غَیْبَتِهِ، کَما اَعْتَقِدُها فی حَضْرَتِهِ»؛ خداوندا؛ من به حُرمت صاحب این مکان شریف در فقدان او معتقدم؛ همانگونه که آن را در حضورش باور دارم.
نقش مردم و نهادها در حفظ حرمت حرمهای اهلبیت (ع)
حجت الاسلام مدرسی نژاد در ادامه به نقش عموم مؤمنان و نهادها و دولتها در حفظ حرمت ائمه و حرمهای شریفشان پرداخته و گفت: زائران و مجاوران حرم ائمه علیهم السلام، علاوه بر حفظ حرمت از سمت خودشان، نباید از «امر به معروف و نهی از منکر» غافل شوند؛ چرا که حفظ حریم و قداست ائمه علیهم السلام و رعایت آداب واجب و مستحب آن به دو صورت کلی تحقق مییابد: یک طریق راه معرفتی و آشنایی با این مهم در خانواده و مدرسه و اجتماع است که برای دراز مدت باید برای تحقق حداکثری آن به ویژه برای نسل جدید برنامه و حرکت جدی داشت و از تولید و رواج برنامههای تبلیغی و فرهنگی با موضوع حجاب، غیرت، فرهنگ زیارت و... غفلت نکرد و دوم امر به معروف و نهی از منکر و تذکرهای زبانی است که کار عاجل و حداقلی است و نیاز به مشارکت همه مردم و پشتیبانی نهادها و دستگاههای دولتی دارد و البته باید به این نکته توجه کرد که ورود و پشتیبانی نباید بهگونهای باشد که کار دولتی شود و از دست مردم خارج شود. امر به معروف باید مردمی باشد؛ با محوریت مردم و خودجوش باشد و البته نهادها و دولتها تسهیلگری کنند.
وی اذعان کرد: گاهی فعالیتهای خوب و خودجوش فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب و امر به معروف، از سوی جوانان و مردم در گوشه و کنار دیده میشود؛ اگر به عنوان مثال آستان قدس رضوی همین فعالیتها را ببیند، رصد و پشتیبانی کند یا در وسعت بیشتری به کار بگیرد ما شاهد حرکت و جنب و جوش در شهر مشهد خواهیم بود؛ اما گاهی پای درد دل این جوانان که مینشینیم حرفشان این است که ما از هیچ نهادی کمک نمیخواهیم فقط جلوی پای فعالیت ما سنگ نیاندازند.
نظر شما