عتبه نیوز؛ حجتالاسلام دکتر حسن رضا رضایی، مدیر گروه قرآن و حدیث مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه درباره عبادت و اقتصاد توضیحاتی خواندنی دارد.
کار و تلاش اقتصادی در سیره ائمه(ع)
مدیر گروه قرآن و حدیث مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزه علمیه اظهار میکند: از احادیث معصومین و سیره اهل بیت(ع) استفاده میشود آنها علاوه بر عبادت، به کار و تلاش میپرداختهاند و به آن توصیه میکردند و به هیچ وجه عبادت بدون اقتصاد را نمیپسندیدند. برای نمونه، براساس آنچه در بحارالانوار آمده، پیامبر اسلام(ص) ایمان را در سختکوشی میدانست و امام صادق(ع) نیز میفرمود: «جدّوا واجتهدوا» یعنی تلاش و کوشش کنید. در نهجالبلاغه نیز سخنی از امام علی(ع) داریم که ایشان فرمودند: کار کنید و آن را به پایانش برسانید. ابو عمرو شیبانی در روایتی که در الکافی آمده، بیان کرده: امام صادق(ع) را دیدم که در دستش بیلی بود و ازاری ضخیم بر تن داشت و در بوستان خود کار میکرد و عرق از پشت او سرازیر بود. عرض کردم: فدایت شوم! اجازه دهید من به جای شما کار کنم. فرمود: من دوست دارم مرد برای تأمین معیشت خود در گرمای آفتاب، خود را به زحمت دهد. همچنین احادیث دیگری داریم که قابل شمارش نیست و شامل تأکید اهلبیت(ع) بر کار و تلاش و رسیدن به اقتصاد مطلوب است، در حالی که اهلبیت(ع) بیشترین عبادت را انجام میدادند.
نگاه ویژه قرآن کریم به اقتصاد و تولید در کنار عبادت
حجتالاسلام رضایی میافزاید: دین اسلام برای رشد معنویت به اقتصاد سالم و برای برکت اقتصادی به ایمان درونی گره زده است. قرآن در آیه۹۶ سوره اعراف میفرماید: «اگر مردم آن شهرها، ایمان آورده و تقوا پیشه کرده بودند، به یقین از آسمان و زمین برکتهایی بر آنان میگشودیم». صاحب تفسیر المیزان در تفسیر این آیه مینویسد: برکات به معنای هر خیر کثیری است، مثل امنیت، آسایش، سلامتی، مال و اولاد و... و میفرماید: اگر اهل قریهها ایمان میآوردند، یعنی عقایدشان را اصلاح میکردند و تقوا میداشتند، یعنی در رفتار اجتماعی نیز نیکو عمل میکردند، در این صورت مجرای برکات را بر آنها میگشودیم و انواع خیر را در اختیارشان قرار میدادیم. منظور از برکات آسمان اموری از قبیل برف، باران، تگرگ و... به مقدار مفید و نافع و مراد از برکات زمینی انواع میوهها، نباتات، امنیت و آسایش است و خداوند میفرماید: این برکات زمانی نازل میشوند که مردم ایمان و تقوا داشته باشند. برکت زمانی محرز است که کار و تلاش باشد و الا با تنبلی و تنپروری برکت معنا ندارد.
عبادت و اقتصاد، دو راه جدا اما اثرگذار بر هم
این پژوهشگر دینی به سخنی از استاد قرائتی اشاره کرده و میگوید: استاد در ذیل آیه فوق با مطرح کردن این سؤال که اگر ایمان و تقوا سبب نزول برکات است پس چرا کشورهای کافر، وضع بهتری دارند و کشورهای اسلامی با مشکلات فراوانی روبهرو هستند، پاسخ میدهد آن کشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند ولی از نظر روحی و روانی آرامش ندارند. از این نظر آنان نیز مشکلات فراوانی دارند. دیگر اینکه اغلب کشورهای اسلامی، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانین و رهنمودهای دین اسلام در آنجا حاکم نیست. به علاوه گاهی رفاه مادی، نوعی قهر الهی است. چنانکه خداوند در آیه۴۴ سوره انعام فرموده است: «چون تذکرات الهی را فراموش کردند، درهای همه چیز را به رویشان گشودیم تا سرمست شوند».
او بیان میکند: در قرآن، دو نوع گشایش برای دو گروه مطرح است. ابتدا رفاه و گشایش برای خوبان که همراه برکات است، «فَتَحنا علیهم برکات»؛ دیگری رفاه و گشایش برای کفار و نااهلان که دیگر همراه برکت نیست، «فَتَحنا علیهم ابواب کلّ شیء» زیرا چه بسا نعمتها، ناپایدار و سبب غفلت، غرور و طغیان باشد. خداوند، این رفاه و گشایش کفار را وسیله مهلت و پرشدن پیمانه آنان قرار داده است. بنابراین به هر نعمت ظاهری نباید دل خوش کرد، زیرا اگر این نعمتها برای مؤمنان باشد، مایه برکت و اگر برای کفار باشد، ناپایدار و وسیله قهر الهی است.
حجتالاسلام رضایی در پایان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تصریح میکند: حضرت فرمود: «گاهی بنده ای از خداوند حاجت و تقاضایی دارد و خداوند دعایش را مستجاب میکند و مقرر میشود تا مدتی دیگر برآورده شود. اما پس از آن، بنده گناهی را انجام میدهد که موجب برآورده نشدن حاجتش میشود. از مصادیق بارز این آیه، دوران ظهور حضرت مهدی(عج) است که به گفته روایات، در آن زمان برکات از آسمان و زمین سرازیر میشود. با توجه به مطالبی که گفته شد در پاسخ به افرادی که ادعا میکنند چرا نماز میخوانیم و به ثروت نمیرسیم، باید بگوییم از منظر درون دینی و برونی دینی، رابطهای میان عبادت و اقتصاد وجود ندارد. همانطور که در قرآن و سنت به عبادت تأکید شده، به کار، تلاش و رسیدن به اقتصاد مطلوب و معیشت دنیایی نیز توصیه فراوان شده است. ناگفته نماند معنویت و عبادت نقش بسزایی در برکت اموال دارد.
نظر شما